Falsled Kirke

Falsled kirke har officiel status af "filialkirke" i Svanninge sogn. Den ligger seks kilometer vest for Svanninge, på landevejen mellem Faaborg og Assens. Da kirken blev indviet i 1932 gik et længe næret ønske i opfyldelde for det lille bonde- og skippersamfund. Falsledboerne fandt hestevognsturen til Svanninge kirke og kirkegård urimelig lang, og de arbejdede ihærdigt på at få deres egen kirke. Det tog mange år og deputationer til København, før man fik kultusministeriet med på ideen, men til sidst lykkedes det. Beboerne hjalp med at skaffe penge til veje og lokale håndværkere stod for opførelsen.

I mellemkrigsårene var tiden ikke til prangende kirkebyggeri, men med arkitekt Th. Nygaards udkast fik Falsled en solid og funktionel kirke, der bærer den klassiske langskibskirkes hovedtræk.​

Kirken er opført i håndstrøgne gule teglsten, og det lave vestvendte tårn er forsynet med et sort spåndækket spir, lige som "moderkirken" i Svanninge.

Det fladloftede kirkerum er afstemt i harmoniske farver. Alterbilledet forestiller Jesus og disciplen Peter på Genezaret sø, og det afspejler falsledboernes tilknytning til vandet. Det er af kunstneren V. Brandt og typisk for 1930ernes nøgterne billedkunst.

Kirken er åben mandag - fredag kl. 9-16 i perioden 20. juni - 18. september.​